


Veel plezier met Dakota kijken bij
je wordt over 5 seconden doorgelinkt, of ga nu door naar retailer

Dakota
Samenvatting
Dit is onderdeel van Pim de la Parra & Scorpio Films Gedeeltelijk op Curaçao gefilmd verhaal over een eigenaar van een eenmans-luchtvaartbedrijf die na een mislukte smokkelactie een heroïsche overtocht van de Antillen naar Nederland maakt. “Eindelijk een Nederlandse film zonder seks”, schreef Turks fruit-regisseur Paul Verhoeven niet zonder enige ironie in Vrij Nederland toen Dakota in het voorjaar van 1974 in de Nederlandse bioscopen verscheen. In het verhaal over piloot Dick de Boer, een einzelgänger die alleen leeft voor zijn oude Dakota-vliegtuig, was inderdaad weinig te bespeuren van de erotiek waar de Nederlandse film in de jaren zeventig zo het patent op leek te hebben. perikelenRegisseur Wim Verstappen en producent Pim de la Parra hadden het echter zeker niet zo bedoeld; het duo dat onder de vlag van Scorpio films volle zalen trok met het sekssucces Blue Movie en choqueerde met VD, was onaangenaam verrast toen hoofdrolspeelster Monique van de Ven, een jaar eerder doorgebroken in Turks fruit, halverwege de opnames het bijltje erbij neergooide. Cameraman Jan de Bont, Van de Vens kersverse echtgenoot, was zojuist op staande voet ontslagen door Verstappen vanwege een artistiek meningsverschil met de regisseur en Van der Ven vertrok in zijn voetsporen. De kwestie werd breed uitgemeten in de Nederlandse media en de productie van Dakota leek af te stevenen op een regelrecht fiasco.Omdat de relatie tussen de personages van Van de Ven en Brusse cruciaal was voor de oorspronkelijke plot, zag Verstappen zich genoodzaakt het scenario te herschrijven, daarbij gebruikmakend van de reeds gemaakte opnames met Van de Ven. In het gewijzigde verhaal besluit Dick de Boer na een mislukte smokkelactie in het Caribische gebied in een ruk van Curaçao naar Nederland te vliegen, een tour-de-force die in de film het uiterste vergt van piloot en vliegtuig. Verstappen noemde deze meer dan 20 minuten durende sequentie zonder dialoog later een van de mooiste dingen die hij op filmgebied had gedaan. De pers was unaniem enthousiast over de bijdrage van Kees Brusse en noemde zijn rol 'briljant' en 'een prestatie van internationale allure'.