Page 1
tt0048473
1493852,377614303
Page 1
Download de app Download de app

Pather Panchali (digitale restauratie)

Veel plezier met Pather Panchali (digitale restauratie) kijken bij

je wordt over 5 seconden doorgelinkt, of ga nu door naar retailer

Pather Panchali (digitale restauratie)

Kies een stad
Te zien bij EYE Filmmuseum,
dinsdag 10 december 16:00
Te zien bij De Uitkijk,
vrijdag 13 december 16:30
Te zien bij De Spiegel,
zondag 15 december 16:00
Te zien bij Lumiere,
dinsdag 10 december 19:00
Te zien bij LAB111,
dinsdag 10 december 18:15
Te zien bij MIMIK Deventer,
dinsdag 10 december 16:20
Te zien bij Filmhuis Den Haag,
woensdag 11 december 16:00
Te zien bij Groninger Forum,
zondag 15 december 16:00
Te zien bij Filmtheater Gigant,
dinsdag 10 december 20:50
Bekijk nog 5 bronnen meer
Laat minder zien minder

Samenvatting

Meesterfilmer Satyajit Ray toont het landelijke Bengaalse leven. Eigenlijk waren de hoogtijdagen van het Italiaanse neorealisme alweer voorbij toen regisseur Ray met Pather Panchali de belangrijkste Indiase vertegenwoordiger van het genre maakte. De film was de eerste uit de zogenaamde Apu-trilogie waarin hij het alledaagse leven aan de onderkant van de Indiase maatschappij belicht, aan de hand van drie levensfases van de titelfiguur. In dit eerste deel probeert Apu's vader de levensomstandigheden van zijn gezin te verbeteren door werk te zoeken in de stad. In zijn afwezigheid vergaat het de achtergeblevenen alleen maar slechter, maar gelukkig is er op het filmisch palet van Ray niet alleen somberheid te vinden. Te midden van alle tragiek is er ook plaats voor poëzie en humor. De Indiase filmmaker zag De Sica's neorealistische meesterproef Ladri di biciclette tijdens een bezoek aan Europa en vond zijn roeping. "Wie zegt dat je geen amateur-acteurs mag gebruiken? Wie zegt dat je geen film kan opnemen in de regen?" Met zijn even documentaire als lyrische stijl bood Satyajit Ray een alternatief voor de traditionele Bollywood-cinema. Zijn vernieuwende werk - de "Apu-trilogie" markeerde het ontstaan van een onafhankelijke Indiase cinema - werd in 1956 op het filmfestival van Cannes beloond met de Best Human Document Award. Satyajit Ray (1921-1992) is zonder twijfel een van de grootste filmmakers van India. Akira Kurosawa vergeleek het niet te hebben gezien van zijn films met 'als in de wereld zijn zonder ooit de zon of maan te hebben gezien'. Ook hedendaagse makers als Wes Anderson en Chris Nolan behoren tot de bewonderaars van zijn werk. De film is beschikbaar met Nederlandse of Engelse ondertitels.

Regisseur en acteurs

Satyajit Ray (regisseur), Subir Banerjee, Uma Das Gupta, Karuna Banerjee, Kanu Bannerjee, Chunibala Devi, Runki Banerjee, Reba Devi, Aparna Devi, Tulsi Chakraborty, Haren Banerjee, Rampada Das, Nibhanani Devi, Rama Gangopadhaya, Roma Ganguli, Binoy Mukherjee, Haridhan Nag, Harimohan Nag, Kshirod Roy, Suren Roy

Trailers

We gebruiken cookies om je de beste ervaring te kunnen bieden. Wil je cookies toestaan op deze website ?
Dit is een kijkwijzer popup